Włącz się w pomaganie! Zostań Wolontariuszem! ZAPRASZAMY

Rodzina w pandemii

Wersja dla słabowidzących:

 Epidemia COVID - 19 i wynikająca z niej izolacja społeczna, to szczególnie trudny czas dla wszystkich: rodziców, dzieci, osób starszych i innych. Postarajmy się, aby powstałe na skutek tej sytuacji utrudnienia były lekcją pokazującą, że można spędzić razem czas i popracować nad nadszarpniętymi codziennym pędem relacjami.

 

Dziś bardziej niż kiedykolwiek musimy uczyć się cierpliwości, dbania o więzi rodzinne, sąsiedzkie czy przyjacielskie. Jednocześnie pokonujemy wyzwania związane z własnymi emocjami, które mogą wpływać na zakłócenie relacji z bliskimi. Napięcia i sytuacje kryzysowe są często spowodowane przeciążeniem obowiązkami, niepokojem o zdrowie i bezpieczeństwo, a także brakiem własnej przestrzeni. Czas pandemii sprawił, że zostaliśmy uwięzieni we własnych domach, często małych, dzielonych z wieloma osobami. I choć zacieśnianie relacji rodzinnych jest niezwykle ważne, dziś w wielu ogniskach domowych, ten przedłużający się wspólny czas budzi liczne przeciążenia, wywołuje rozdrażnienia czy frustrację.

 

Czas, w którym obecnie żyjemy wymaga od nas: 

- wzmożonej ostrożności, 

- dostosowania się do obowiązujących zasad postępowania, 

- dostosowania się do ograniczeń obowiązujących w przestrzeni publicznej.

 

 W czasie pandemii wskazane jest, aby:

 

vPOZWOLIĆ SOBIE NA ODCZUWANIE EMOCJI

 

Wszyscy członkowie rodziny mogą pozwolić sobie na odczuwanie smutku czy złości wobec zaistniałej sytuacji, w której się znaleźliśmy. Każdy z nas w pandemii mógł doświadczyć straty: pracy, kontaktów społecznych, szkoły itp. Okazujmy sobie wzajemne zrozumienie!

  

 vUTRZYMAĆ RUTYNĘ

 

Dzieci potrzebują rutyny. Jasno określone ramy naszego działania zapewniają dzieciom poczucie bezpieczeństwa, a dorosłym ułatwiają codzienne funkcjonowanie. Pomocne może być stworzenie harmonogramu, który obejmuje czas na zabawę, czas na prace domowe, możliwość kontaktu telefonicznego ze znajomymi, a także czas „wolny od technologii”. Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie - co dla nas jest ważne, jakie potrzeby nasze i dzieci muszą być uwzględnione. Dobrze jest zbudować strukturę, w której będzie to w sposób jasny i zrozumiały dla wszystkich zawarte. Dużym wsparciem dla dzieci jest zapewnienie przewidywalnego dnia i świadomości, kiedy powinny się uczyć lub pracować w domu, a kiedy mogą się bawić. W przypadku starszych dzieci, dobrze jest włączyć je w tworzenie takiego planu. Zwiększa to poczucie kontroli i odpowiedzialności.

  

 vZACHOWAĆ SPOKÓJ

 

Warto spokojnie porozmawiać ze swoimi dziećmi o koronawirusie. Ważne, aby powiedzieć dzieciom o istniejącej możliwości, że ktoś z Was w pewnym momencie może mieć objawy, które często mogą być podobne do objawów przeziębienia lub grypy. Trzeba zachęcać dzieci, aby informowały nas, jeśli nie czują się dobrze lub gdy boją się wirusa. Zapewnijmy swoje dziecko, że choroba wywołana koronawirusem przebiega na ogół łagodnie, szczególnie u dzieci i młodzieży. Należy również pamiętać, że wiele objawów COVID-19 można leczyć. Warto przypomnieć dzieciom, że są rzeczy, które możemy zrobić, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i swoim najbliższym: często myć ręce i dezynfekować, nie dotykać twarzy, zachować dystans, nosić maseczki. Niektóre informacje, zwłaszcza młodszym dzieciom, można przekazać w formie zabawy np. dziecko może sprawdzić, czy Ty umiesz prawidłowo umyć ręce, czy miś ma założoną w sposób właściwy maseczkę.

 

vSPRAWDZAĆ, JAKIE INFORMACJE O KORONAWIRUSIE MA TWOJE DZIECKO

 

Warto analizować i weryfikować wszelkie dane, które do nas docierają o koronawirusie. Porozmawiaj z dzieckiem i dowiedz się, jaką wiedzę już posiada, a co można jeszcze uzupełnić i zweryfikować ewentualnie istniejące mity na temat COVID -19. Wszystkie najważniejsze i potwierdzone informacje na temat koronawirusa znajdziesz na specjalnej dedykowanej stronie rządowej: https://www.gov.pl/web/koronawirus

 

vKONTROLOWAĆ SWOJE ZACHOWANIE

 

Emocje odczuwane przez rodziców udzielają się również dzieciom (zwłaszcza lęk, strach, niepokój, poczucie zagrożenia), dlatego też ważne jest, aby dzieci wiedziały, że mogą na nas polegać. Nie przekazujmy im nieuzasadnionych lęków i obaw! Pamiętajmy również, aby nie zapominać, pomimo konieczności zachowania dystansu, o innych, naszych sąsiadach. Zwracajmy uwagę na ewentualne sygnały wokół nas świadczące np. o przemocy czy trudnościach psychicznych, które wymagają natychmiastowej interwencji.

 

 vSTWARZAĆ OKAZJE DO WSPÓLNEGO SPĘDZANIA CZASU

 

Warto zachęcać dzieci do spędzania razem czasu poprzez różne zabawy (w tym kreatywne, ruchowe, manualne) lub podczas prostych, codziennych czynności np. gotowanie, pomoc w sprzątaniu, układanie w szafach. Przy wspólnej realizacji ważne jest, abyś spontanicznie bawił się z dzieckiem! Pamiętaj - nastolatkowie potrzebują kontaktu z rówieśnikami (nawet w tym trudnym dla nas społecznie czasie) poprzez media społecznościowe w formie czatów lub innych komunikatorów.

 

Kiedy przebywamy razem, na niewielkiej przestrzeni, nieuniknione jest pojawienie się sytuacji konfliktowych. Warto rozmawiać i wzmacniać swoją komunikację. 

Poniżej przedstawiamy metodę komunikacji, opracowaną przez Marshalla Rosenberga.

  

Etapy komunikacji bez przemocy:

 

Porozumiewanie bez przemocy jest sposobem komunikacji, użytecznym w czasie wszelkich konfliktów. Ta metoda komunikacji opracowana przez Marshalla Rosenberga znana, jako „język żyrafy” lub język empatii, składa się z czterech kroków:

 

1. Obserwacja – faza ta polega na obserwowaniu i komunikowaniu o zachowaniu osoby, które nam np. nie odpowiada. Nie skupiamy się na cudzych błędach, ale na wyrażeniu naszych odczuć
i pragnień.

 

2. Uczucia – na tym etapie mówimy o tym, co czujemy, stosując komunikaty typu „Ja”. Mówimy, jakie emocje wzbudza w nas zachowanie drugiej osoby. Staramy się unikać wzajemnego obwiniania. My sami jesteśmy odpowiedzialni za własne stany emocjonalne, nikt inny.

 

3. Potrzeby – na tym etapie istotne jest, by mówić o tym, czego potrzebujemy, czego nam brakuje, bowiem brak zaspokojenia potrzeb prowadzi do frustracji i konfliktów.

 

4. Prośba – nasze oczekiwania łatwo wyrazić, jeśli ma się świadomość własnych potrzeb. Prośba powinna być konkretna, jasno i precyzyjnie wyrażona. Na koniec rozmowy zawsze warto upewnić się, czy zostało się dobrze zrozumianym.

 

W dobie obecnej pandemii najważniejsze jest zachowanie zdrowego rozsądku. Wykorzystaj z powyższych narzędzi tylko to, co może sprawdzić się w Twojej rodzinie. Modyfikuj pomysły i dostosuj je do własnych potrzeb. Dbaj o siebie, swoją rodzinę. Pokazuj swoim dzieciom, że w tak trudnym czasie można znaleźć sposób, aby być blisko ludzi, którzy mają dla Ciebie znaczenie. Znajdź czas dla najważniejszych dla Ciebie osób. Kontaktowanie się z naszymi przyjaciółmi czy członkami dalszej rodziny za pośrednictwem mediów społecznościowych, poczty elektronicznej lub telefonu i pytanie o to, jak sobie radzą, poprawia nie tylko ich, ale także nasze zdrowie psychiczne.